Yhteystiedot

Miten voimme palvella?

Matti Väisänen

Palvelumyynnin johtaja

0400 455 808 matti.vaisanen@desk.fi

”Pyrin hahmottamaan yrityksen haluttua toimintatapaa ja tarjoamaan siihen räätälöidyn kokonaisuuden. Jokainen asiakastarve on yksilöllinen.”

Palvelumyynnin johtaja Matti Väisänen on hankkinut ja käyttänyt työkseen sitä, mitä hän nyt toimittaa. Ymmärrys asiakkaan näkökulmasta, tavoitteista ja reunaehdoista on tärkeää asiakastilanteissa.

Millä tavoin käytät asiantuntijuuttasi asiakkaiden hyödyksi?

Työskentelin ennen DESKiä IT-palveluiden hankinnan ja tuottamisen parissa, joten tiedän, minkälaisessa maailmassa siellä eletään ja mitä haasteita siihen liittyy. Kun ymmärtää asiakkaiden tarpeet, vaatimukset ja reunaehdot, välttää monen asiakastilanteen sudenkuopat. Vasta nyt toimittajapuolella aidosti ymmärrän, miksi myyjät kysyvät ensitapaamisella kaikkea kengännumerosta liiketoimintastrategiaan ¬– he tekevät sen siksi, että osaavat tarjota parasta mahdollista ratkaisua. Hyvä palvelun toimittaja tähtää win-win -tilanteeseen, aivan kuten asiakaskin.

Mitä polkuja pitkin matkasit DESKin palvelumyynnin johtajan tehtävään?

Minulla on IT-alan insinöörin koulutus. En aivan ehtinyt mukaan IT-huumaan, mutta sen jälkeisessä maailmassa toimin teknisissä tehtävissä rakennusyhtiö YIT:ssä, josta ajauduin pikkuhiljaa ostamaan tekniikkaa ja siihen liittyviä palveluita. Toimin YIT:ssä palvelupäällikön roolissa vuodet 2010-2016 ja Senior Managerina 2016-2017. YIT:ltä siirryin vastaaviin tehtäviin Finaviaan, jossa asiakaspalvelutaitoni nousivat uudelle tasolle. Kun konesalin syöverit muuttuivat kabineteiksi, ymmärrys kansainvälisten asiakassuhteiden hoitamisesta kasvoi.

Deskin palvelumyynnin johtajana aloitin vuonna 2019. Nykyisessä tehtävässäni voin käyttää kaikkea aikaisemmin oppimaani hyödyksi, vaikka istunkin nyt myyjän puolella pöytää. Asiantuntijuus syvenee, kun näkee toimintaympäristöä laajemmin.

Mikä DESKissä on parasta?

Tunsin DESKin työtavan ja -moraalin jo ennen kuin aloitin palvelumyynnin johtajana, sillä olin ostanut yhtiön palveluita jo YIT-aikoina. DESKiläisten positiivisuus ja haasteiden kohtaaminen mahdollisuuksina tekivät vaikutuksen. Luottamus syntyi ammattitaidosta, lupausten pitämisestä ja tekniikan toimivuudesta, joten lopulta en ostanut heiltä pelkästään laitteita, vaan myös palveluita. Sama rehellisyys ja tekemisen into jatkuu tänäkin päivänä, ja se on DESKissä ehdottomasti parasta.

Mitä palvelumyynnin johtaja tekee käytännössä?

Palvelumyynnin johtajan työ pohjautuu palvelumuotoiluun, eli asiakaslähtöiseen ongelmanratkaisuun: haen ratkaisun, jotta asiakas pääsee ongelmassaan eteenpäin. Ratkaisu voi olla tuote, palvelu tai järjestelmä. Mietin aina askelta edemmäs, eli otan huomioon ratkaisun koko elinkaaren. Työssäni minun tulee hahmottaa iso kuva yksityiskohtien lisäksi, eli esimerkiksi mietin ennemminkin ison yrityksen neuvotteluhuonestrategiaa kuin yksittäisen neuvotteluhuoneen laitteita.

Millainen on hyvä johtaja?

Hyvä johtaja johtaa esimerkillä ja luottaa alaisiinsa. Jos saa alaiset innostumaan siitä, mitä he tekevät, ollaan pitkällä. Alaiset ovat johtajan kanssa tasavertaisia, vastuualueet toki poikkeavat. Yhdessä laivaa soudetaan eteenpäin.

Paras palaute, jonka olet saanut?

Paras palaute on se, kun onnistuu löytämään asiakkaan tarpeeseen erinomaisen ratkaisun. Siitä tulee onnistunut fiilis. Olen myös edellisessä työpaikassani kuullut, että olin heille paras esimies ikinä. Se lämmittää mieltä edelleen.

Kuvaile itseäsi kolmella sanalla ja perustele.

Rauhallinen, sovitteleva ja harkitsevainen. Neuvottelutilanteissa olen ratkaisuhakuinen ja diplomaattinen. Paineensietokykyni on aika korkea – en hermostu helposti.

Miten vietät mieluiten vapaa-aikaa?

Lenkkeilen ja toimin paikallisessa palokunnassa sammutusmiehenä. Vanhojen jenkkiautojen rakentelu on myös hauskaa puuhastelua. Silmäteräni on 50-luvun kirkkaanpunainen Chevrolet Bel Air. Valtaosan vapaa-ajasta varastavat kuitenkin ruuhkavuodet eli perhe ja lasten kanssa vietetty aika.

Mikä on viisainta, mitä olet kuullut?

”Kaikki, mitä teet, tee se kunnolla”, kuten isäni opetti. Siihen kiteytyy hyvä elämänfilosofia – oli kyse sitten alakoulun puutyötunnilla nikkaroidusta löylykauhasta tai isosta sopimuksesta töissä. Kun keskittyy siihen, mitä tekee ja tekee parhaansa, se kantaa hedelmää jatkossa.

 
Edellinen sivu
This website uses cookies

We use cookies to store your preferences and improve your user experience. By continuing to visit the Website, you agree that we store and use cookies on your device.